Persoonlijk

Beatrijs

Onlangs kreeg ik een paar tijdschriften. Niet geheel toevallig uit het jaar 1954. Het blad Beatrijs, katholiek weekblad voor de vrouw. Ik kende het niet. Bij ons thuis lazen we vroeger het blad “Prinses”, geloof ik.

De geur van de oude bladen was een oudebladengeur. Lekker! De inhoud ook een feestje om door te bladeren/ te lezen.

Ik was erg op zoek naar wat het katholieke inhield. Daar vond ik niet zoveel over. In een van de nummers stond een klein verhaal, geschreven door een Rector. De titel: gestoorde spreker. “Een zwak geloof is als een vergadering waarin de spreker herhaaldelijk geïnterrumpeerd wordt. Een zwak geloof betekent rumoer in je binnenste. Door dat rumoer kunnen we Gods stem niet horen.” Dit is mijn vertaling van één pagina tekst, dus waarschijnlijk wat kort door de bocht. Dat was zo ongeveer het enige uitgesproken christelijke dat ik kon ontdekken.

 

 

 

Ik vond het leuk om de advertenties te bekijken. Veel namen van producten bestaan niet meer, de producten nog wel. Ik kreeg de indruk dat het uiterlijk zeer belangrijk was in die tijd. En wat anderen ergens van zullen denken of zeggen, getuige een tekst als:  “wat zal uw bezoek wel zeggen?” Het ging over versleten zeil in de gang, dat toch nodig vervangen moest worden.

Och, en wat te denken van teksten als: voor het aanstaande moedertje. Of: pretentieloze zomerjurkjes. Pretentieloos is iets wat ik me nu niet goed meer voor kan stellen, als doel. Alsof het een kunst is om niet op te vallen? (al is het nu niet bepaald mijn levensdoel om op te vallen. :-))

De mannen in dit blad gaan naar hun werk en komen weer terug. De vrouwen zorgen er vooral voor dat zijzelf goed verzorgd zijn, getuige advertenties voor ontharingsmiddelen, afslankdrankjes, anti-transpiratie middelen, lekker luchtjes, lippenstiften.

Behalve de zorg voor het uiterlijk is de zorg voor het huishouden belangrijk. Over dit onderwerp veel advertenties: voor stofzuigers, wasmiddelen, en nog veel meer. Hoe wordt het (huishoudelijke) leven zo gemakkelijk mogelijk, dat was een grote vraag. Een vraag die ook nu nog belangrijk is. Wel was de wereld toen een heel stuk kleiner dan nu. Buitenshuis werken, het was er denk ik niet. Niets over te vinden in ieder geval…

Hoera, er staan ook nog breipatronen in. Nu nog zoeken of er iets te vinden is om anno nu te dragen!

4 thoughts on “Beatrijs”

Geef een reactie

