Persoonlijk

Jongetje B

Jongetje B stond er op de couveuse, die eerste dagen in april 1981. Veel te vroeg geboren, er was nog geen tijd geweest om de definitieve keuze voor zijn naam te maken. Bovendien was die naam niet de grootste zorg in die tijd. Zou hij blijven leven en hoe zou hij blijven leven waren belangrijkere vragen. Wat maakte dat dit kindje al na 27 weken zwangerschap de wijde wereld in kwam? Daar zijn we nooit achter gekomen.
De eerste dagen na de geboorte moest ik het met een polaroid foto doen, het duurde een paar dagen voordat ik jongetje B kon zien en aanraken. (dat het een paar dagen duurde kwam omdat we in verschillende ziekenhuizen lagen en ik mijn bed niet uit mocht)
Stel je niet teveel voor bij dat aanraken, hij in de couveuse en wij ervoor, onze handen door de openingen, daar hield het toen wel mee op, meer mocht en kon niet. De tijden veranderen, nu zou zou dat niet meer zo gaan.
Ik herinner me dat ik in een grote zaal kwam, met wel tien tot twaalf couveuses. We werden naar de ‘onze’ gebracht. Geliefde had onze zoon al eerder gezien, voor mij was het de eerste kennismaking. Wat gaaf was dat ik hem wel onmiddellijk herkende als ons kind! Vertrouwd, hij leek op zijn broertjes en was toch zichzelf.
Echt vasthouden mocht officieel pas na zes weken, op Moederdag. Net of ik toen pas echt moeder van hem werd. Van jongetje B.
Het jongetje dat wel een echte naam kreeg en dat vandaag zijn vijfendertigste verjaardag mag vieren.
Het jongetje dat veel moest vechten en nog steeds in gevechten gewikkeld is.
Onze stoere zoon!
Een oude blog, vandaag weer actueel.

2 thoughts on “Jongetje B”

Geef een reactie

